• IJaV  -  "Vzdelávanie je cesta k úspechu."

  • IJaV  -  "Kto chce viac zarábať, musí sa viac vzdelávať."

  • Ján Amos Komenský  -  "Jeden deň s dobrým učiteľom je viac ako tisíc dní usilovného samoštúdia."   (1/7)

  • Immanuel Kant  -  "Nikto neskončí školu múdrosti." (Je potrebné vzdelávať sa po celý život...)  (2/7)

  • Neznámy autor  -  "Keď sa chce, hľadajú sa možnosti, keď sa nechce, dôvody."  (3/7)

  • Konfucius  -  "Premôcť zlé návyky môžeme len dnes, nikdy nie zajtra."  (4/7)

  • Immanuel Kant  -  "Druhého nemôžem presvedčiť nikdy inak, než jeho vlastnými myšlienkami."  (5/7)

  • Immanuel Kant  -  "Technickým prostriedkom výchovy je dobrý príklad v samom učiteľovi a varujúci príklad v iných."  (6/7)

  • Immanuel Kant  -  "Nemôžem urobiť nikoho lepším inak, než na základe zvyšku toho dobra, ktoré v ňom je."  (7/7)

Príčiny zlého stavu slovenského školstva

Napriek tomu, že sústavný efektívny rozvoj detí je základným predpokladom ich úspechu v neskoršom živote i úspechu celej našej krajiny, bohužiaľ musíme konštatovať, že tento fakt si málokto uvedomuje a väčšina detí nemá možnosť sa dostatočne efektívne rozvíjať. Súčasné možnosti majú od ideálnych podmienok veľmi ďaleko.

1. Kde sú príčiny problémov?

Základným problémom je prístup celej spoločnosti k rozvoju našich detí. Ten sa odráža v prioritách našich doterajších vlád. Školstvo, ktoré nesie najväčšie bremeno pri rozvoji detí nebolo prioritou žiadnej vlády. Školstvo upadá a deti sú vychovávané v priemere čoraz horšími pedagógmi. Rozpočet pre školstvo v percentách HDP spravidla klesá a od európskeho priemeru 5 % sa vzďaľuje.

1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000
4,00% 4,22% 4,52% 3,60% 3,04% 3,73% 3,53% 3,65% 3,44% 3,44% 3,34%

(zdroj SGI)

2. Následky podfinancovania školstva

Následky sú zničujúce:

2.1 Zmeny v kvalite a počte záujemcov o štúdium učiteľstva

V rokoch 1994 až 1996 nastal katastrofálny obrat v počte i v kvalite študentov, ktorí sa uchádzali o štúdium na pedagogických smeroch.

Príklad:

  • Do rokov 1994-1996 záujem o štúdium kombinácie Matematika - Fyzika pre ZŠ a SŠ viac ako 10 násobne prekračoval počet prijímaných študentov, pričom prijímaní boli takmer výlučne vyznamenaní žiaci
  • Od roku 1997 definitívne klesol záujem schopných študentov o štúdium učiteľstva na VŠ. Záujem prejavujú spravidla len najslabší študenti SŠ, pričom ich počet ledva dosahuje počet prijímaných študentov. Fakulty aby nemuseli zatvárať svoje pracoviská často berú na štúdium i bez prijímacích skúšok. Vyznamenaní žiaci sa o štúdium pedagogických smerov zaujímajú len ojedinele.   

     

2.2 Odchody čerstvých absolventov a učiteľov zo školstva

Zlú kvalitu učiteľov ďalej zhoršuje fakt, že najšikovnejší absolventi po skončení štúdia do školstva vôbec nenastúpia alebo z neho po niekoľkých rokoch odídu.

2.3 Súčasný monitorovaný stav slovenského školstva

Stav slovenského školstva je alarmujúci. Svetové i európske štatistiky úspechu žiakov, študentov a univerzít jasne dokazujú, že naše školstvo sa nachádza v permanentnom úpadku. Intelektovo nadaných detí celosvetovo v populácii pribúda. Áno máme aj my na Slovensku niekoľko šikovných študentov, avšak mali by sme ich mať omnoho viac a ich úspechy by mali byť väčšie. Občasné úspechy našich študentov niekoho nechávajú pokojne spať, avšak štatistiky hovoria jasne - kvalita školstva upadá.

 

Pridajte sa k nám - otvorte našu pobočku v týchto mestách:
Bratislava II, Bratislava III, Bratislava IV, Banská Štiavnica, Bardejov, Bojnice, Brezová pod Bradlom, Čierna nad Tisou, Detva, Dobšiná, Dubnica nad Váhom, Dunajská Streda, Fiľakovo, Galanta, Gbely, Giraltovce, Handlová, Hanušovce nad Topľou, Hlohovec, Hnúšťa, Holíč, Hriňová, Humenné, Hurbanovo, Ilava, Jelšava, Kolárovo, Komárno, Krásno nad Kysucou, Kremnica, Krompachy, Krupina, Leopoldov, Lipany, Liptovský Hrádok, Medzev, Medzilaborce, Modra, Moldava nad Bodvou, Myjava, Nemšová, Nitra, Nová Baňa, Nová Dubnica, Nováky, Nové Zámky, Partizánske, Podolínec, Poltár, Poprad, Rajec, Rajecké Teplice, Revúca, Rimavská Sobota, Rožňava, Ružomberok, Sabinov, Sečovce, Senica, Sereď, Skalica, Sládkovičovo, Sliač, Snina, Sobrance, Spišská Belá, Spišské Podhradie, Spišské Vlachy, Strážske, Stropkov, Stupava, Svätý Jur, Svidník, Svit, Šahy, Šaľa, Šamorín, Šaštín-Stráže, Štúrovo, Šurany, Tisovec, Tlmače, Tornaľa, Trebišov, Trenčianske Teplice, Trenčín, Trnava, Turčianske Teplice, Tvrdošín, Veľké Kapušany, Veľký Krtíš, Veľký Meder, Veľký Šariš, Vráble, Vrbové, Vrútky, Vysoké Tatry, Zlaté Moravce, Žarnovica, Želiezovce. Viac informácií ...